Kamis, 17 Maret 2011

Estabelesementu PETRONATIL. E.P Timor-Leste


Estabelesementu National Oil Company (PETRONATIL. E.P)

 Dili, 16, KABLAKIHUN.blogspot.com

Rezultado husi monitoramentu nebe  mak halao husi LUTA HAMUTUK ba planu Governu ba Estabelesementu PETRINATIL E.P Timor-Leste nian nebe mak KABLAKIHUN.blogspot.com asesu mak hanesan: 
  
Tuir Directur Luta Hamutuk (MERICIO AKARA) hatenten katak; Dezenvolvimentu area Industria mina no gas nudar responde preokupasaun hodi kontrola rikusoin Timor-leste, rikusoin ne’e nudar prosperiadade Estado no sai hanesan fundamentu Ekomonia Timor-Leste nian. Objective Dezenvolvimentu area Industria minarai no gas hodi hasae rendimentu Ekonomia Timor-Leste. Nudar pratika Estado Timor-Leste hodi partisipa direitamente iha aktividades Petroliferu nian.  

MERICIO AKARA mos hateten katak Estabelesementu PETRONATIL E.P ne'e bazeia ba Lei Actividade Petroleum nebe sai Fundamentu ba Governu Timor-Leste hodi halo dekretu Lei ida sai baze ba Estabelesementu Kompania Mina Nasional Timor-Leste nian, bazeia ba proposta Decreto-Lei no / 07de 2007 ba Estabelesementu Kompania Mina Nasional (Estatutos da Petróleo, Gás E Energia de Timor-Leste–Petrotil E.P.) hodi kontribui ba dezenvolvimentu Ekonomia Timor-Leste, hasae teknologia no dezenvolve rekursu humanau nebe diak hodi garante dezenvolvimentu rekursus naturais nian.      

Parte Sekertariu Estado Rekursu Naturais  hala’o ona konsultasaun ba Dekretu Lei ne’e, hodi rona opiniaun husi komunidades, no rona komunidades sira nia sujestaun konaba oinsa atu harii Kompania Mina nasional ida no oinsa Kompania Mina Nasioanal ne’e funsiona. Dekretu Lei ne’e agora iha prosesu diskusaun iha nivel Konseillu Ministru. Bazeai ba dekretu Lei ne’e, Institusaun Luta Hamutuk hala’o monitoramentu ba prosesu Estabelesimentu Kompania Mina Nasional Timor-Leste (PETRONATIL.E.P), no Luta Hamutuk konsege rekolla dadus/informasuan konaba Estabelesementu Kompania Mina Nasional mak haensan:  

Rezultadu Monitoramentu nebe mak Institutu Luta Hamutuk hala’o mak hanesan: 
Bazeia ba rezultadu monitormentu nebe mak hala’o husi Institutu Luta Hamutuk, bainhira partisipa iha prosesu Sosializasaun no mos hala’o monitoramentu ba prosesu  Estabelesementu iha Sekertario Estado Rekursu Naturais (SERN), realidade hatudu katak:       
  1. Kompania mina nasional nia knar atu partiisipa iha prosesu dezenvolvimentu industria minarai no gas nian iha Timor-Leste. Aktividades husi kompania mina iha tinan 5 nia laran mak hanesan: Kompania mina nasional hala’o klean liu tan Estudu Viabilidade ba aktividades petroleum nian, partisipa iha aktividades transportasaun minaria no gas nian hanesan, LNG, Refinery, Supply Base, no komersial ba produsaun nian. Partisipa kompania mina iha aktividades petroleum ne’e ho montante 20% iha aktividades esplorasaun no produusaun mina no gas nian iha Timor-Leste no mos iha tasi Timor.
  2. Kompania mina nasional hetan finansimentu husi OGE, finansiamentu ne’e ho montante US$ Milliaun 2 bazeia ba Dekretu Lei ne’e kompania mina nasional  hetan fundo no bele kria fundus reserve ida hodi Investe iha projetus aktividades Petroleum nian, kriasaun fundo rezerva ne’e hodi atende despezas bainhira kompania mina partisipasaun no halao aktividades operasaun petroleum nian.
  3. Preparasaun Rekursu Humanu seidauk masimu tanba la iha treinamentu ba Timor Oan hodi hasae konesementu Timor Oan atu bele partisipa iha Aktividade Petroleum nian, Bolsus Estudus ba Timor oan ba iha area Minarai no gas nian sei limitadu.
Prosesu estabelesemintu Kompania Mina Nasional, parte SERN hala’o ona sosialisasaun liu husi Workshop Regional ba Autoridade Local  no mos Sosiadade Civil. Sosialisasaun ida ne’e hala’o hodi rona Input husi Komunidades no mos Autoridades lokais sira konaba oinsa atu harii Kompania Mina Nasional. Prosesu monitoramentu ne’e hala’o hodi hare’e prosesu estabelesementu Kompania Mina Nasional ne’e lao tuir Politika no Objectivuu nasional

Opiniaun Luta Hamutuk:     
Bazeia ba rezultadu monitorisazaun ba prosesu estabelsementu Kompania Mina Nasional ne’e, Luta Hamutuk hato’o Pontus konsiderasaun ba prosesu estabelesimentu Kompania Mina Nasional. Pontus konsiderasaun mak hanesan tuir mai ne’e:
  1. Bazeia ba rezultadu monitoirizasaun husi LUTA HAMUTUK konkluza katak prosesu atu harí/Estabelesemento Kompania Mina Nasional seidauk lao didiak tanba Lei ba NOC rasik seidauk Aprova, tanba ne’e labele halo investimentu Orsamentu barak ba Kompania Mina Nasional.  Tanba ne’e kompania mina define uluk nia strategy ba investimentu nian ne’e, kompania mina halao investimentu iha parte nebe mak sai prioridades ba iha tinan 5-10 mai,
  2. Finansiamentu ba Kompania mina nasional, presiza injecta husi OGE iha primeira fase. Kompania mina presiza define investimentu iha area nebe no investimentu mak atu halo tuir kapasidade Timor-Leste no tuir kondisaun Timor-Leste. Hodi nune’e investimentu nebe mak halao bele fo retornu diak ba Timor-Leste.
  3. Presiza  hala’o sosializasaun barak konaba Kompania Mina Nasional no mos objective Kompania Mina Nasional ne’e, presiza akumula opiniau/Input husi parte Akademik/universitariu sira iha Timor-Leste no mos komunidade em geral
  4. Antes estabelese Kompania Mina Nasional husu ba parte SERN para fasilita treinamentu barak ba Timor Oan no SERN halao konsultasaun ba Universitariu sira iha Timor-Leste hodi fo kapasitasaun iha area manajementu no mos area nebe mak relevante ho Petroliferu nian hodi nune’e bele prepara Rekursu Humanu iha future bele compete iha area industria minarai no gas nian.
 KABLAKIHUN.blogspot.com 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar